Baptisme d'un menor (menys de 10 anys)

Amb goig i alegria heu viscut en la família el naixement d’un nou membre. Amb goig també acudiu ara a l’Església per donar gràcies a Déu i celebrar el seu nou naixement pel Baptisme

ÉS UNA ALEGRIA PER A TOTS!

El Baptisme és el primer sagrament de la vida d’un cristià. A través d’aquest sagrament passem a formar part de l’Església i ens submergim en la vida divina de Déu, Pare, Fill i Esperit.

El Baptisme ens uneix a Jesucrist, ens fa germans seus i participant de la seva mort i resurrecció, ens destina a viure la seva vida amb plenitud.

El Baptisme ens concedeix l’Esperit Sant, que és la llum que ens il•lumina, la gràcia que ens renova, i la força que ens ajuda a viure l’Evangeli i estimar a tots.

Baptisme d'un adult (d'11 anys en endavant)

El Baptisme d’un adult té unes consideracions diferents, quant a l’organització i la catequesi prèvia. Per aquest motiu, la persona interessada s’ha de posar en contacte, a través del despatx parroquial, amb el rector, qui li informarà del procediment que ha de seguir (inscripció del Catecumenat Diocesà, ritu d’admissió presidit per l’Arquebisbe a la Catedral, etapa d’acompanyament i catequesi, celebració de Baptisme i Confirmació).

Requisits

Per disposició diocesana, el Baptisme ha de ser administrat i registrat, llevat d’excepció, a la parròquia corresponent a la demarcació parroquial del domicili de la família.

Per sol•licitar el Baptisme del vostre fill/a és necessari contactar amb el despatx parroquial per concretar la data i la disponibilitat de sacerdot.

Els horaris disponibles són dimecres de 10 a 12 hores i després de misses.

Durant el període de Quaresma, excepte cas de força major, no s’administra el sagrament del Baptisme.

Es recomana l’assistència a una sessió preparatòria que tindrà lloc a la parròquia el últim dijous de cada mes a les 20:00 h, per acollir a tots els pares i padrins dels batejos previstos per al mes següent.

Els pares actuen en representació del menor, que posteriorment, al moment de rebre el sagrament de la Confirmació, a l’adolescència, ratificarà personalment.

Per al bon desenvolupament de la cerimònia serà necessari que els pares portin el dia del Baptisme:

• Una caputxa, mantellina o qualsevol altra peça de roba de color blanc per a cobrir el cap de l’infant.
  • Un ciri.
  • L’imprès adjunt (Fitxa d’Inscripció), degudament emplenat amb tota la informació necessària per a la cerimònia i posterior registre de les dades baptismals. (Aquest imprès es lliurarà al sacerdot en el moment de començar la cerimònia).

No s’apliquen taxes per l’administració del sagrament però l’activitat pastoral, el manteniment dels nostres temples, la solidaritat amb el nostre entorn i també amb països llunyans, generen unes necessitats econòmiques importants. Per aquest motiu, us demanem que, de manera anònima, dipositeu, en el sobre que us lliurarem, el vostre donatiu econòmic en un moment tan important com és el Baptisme del vostre fill/a. Podeu dipositar-lo en qualsevol de les bústies de la parròquia.

El padrins
Un padrí és una persona catòlica que ajudarà a l’infant batejat a aprendre i viure la seva fe. Han de ser majors de 16 anys i estar batejats.

Han de ser dues persones, preferiblement de diferent gènere, és a dir: padrina i padrí, estar batejats i en condicions d’educar en la fe al seu fillol/a.

Han de conèixer i estar disposats a acceptar les obligacions que comporta ser padrí.

La Cerimònia

Acollida

La cerimònia comença amb l’acollida, per part del celebrant, als pares i padrins, amb un petit diàleg amb ells per conèixer el nom triat per al nen/a i sobre la seva voluntat de batejar-lo. Després, tots ells, fan el signe de la creu al front de el nen/a.

Litúrgia de la Paraula

Tot seguit es procedeix a proclamar la Paraula de Déu, amb l’objectiu d’alimentar a la fe a pares, padrins i altres familiars. Després de l’homilia del celebrant, que explica el sentit i la importància del baptisme, dirigim a Déu les nostres peticions pel nen /a que ha de ser batejat i per les necessitats de tota la humanitat. Es procedeix a llegir un text de l’Antic Testament, un Salm, una Carta Apostòlica i un fragment de l’Evangeli.

Celebració del sagrament

Amb les lletanies es demana la intercessió de la Mare de Déu i dels sants i es finalitza amb una oració que demana a Déu que allunyi el nen/a del mal i de pecat.

Tot seguit, els pares i padrins renuncien al mal i professen la fe catòlica, comprometent-se a educar el nen/a cristianament.

Arribem al moment central. Després de beneir l’aigua, el celebrant mulla el cap de el nen/a, significant d’aquesta manera el seu naixement a la nova vida, la vida de Crist ressuscitat.

Posteriorment, es procedeix a ungir el nen/a amb el crisma. El crisma és l’oli perfumat que vol dir que la vida nova de Jesucrist ho ha d’impregnar tot perquè visqui com Ell va viure.

Finalment, dos gestos que simbolitzen la vida nova que avui s’inicia: se’l vesteix de blanc, i els pares i padrins encenen el ciri, prenent el foc del ciri pasqual, que representa la llum de Jesucrist.

Conclusió

Finalitzat el ritual, tots junts reciten el parenostre, oració que ens identifica com a cristians, en la qual reconeixem a Déu quan diem Pare. La celebració conclou amb la benedicció dels pares i de tots els presents.

Sol·licitud de Baptisme

En el cas de que estigueu interessats en celebrar la cerimònia de baptisme a la parròquia de Sant Joan de Vilassar de Mar, descarregueu-vos aquest formulari i lliureu-lo degudament cumplimentat al despatx parroquial durant les hores d’atenció al públic.